بخش داستانی SoulCalibur VI به دو قسمت تقسیم شده است، قسمت اول بخش داستانی اصلی بازی است که شامل یک مسیر اصلی و همچنین مسیرهای جداگانه برای هر کاراکتر است. در بخش اصلی، داستان بازی از طریق تصاویر نقاشی شده شخصیتها روایت میشود و در این میان تعدادی مبارزه وجود دارد که باید از پس آنها بربیایید. مشکل این نوع روایت داستانی در این است که بازیکن ارتباط زیادی با شخصیتها برقرار نمیکند و مجبور است ساعتها به تصاویر ثابت که بعضا اندکی تغییر میکنند خیره شود. گذشته از آن دیالوگهایی که بین کاراکترها رد و بدل میشود و نحوه شکلگیری برخی از اتفاقها خیلی منطقی و جذاب از آب در نیامده است. مسلما اگر تعدادی کات سین سهبعدی در روایت داستان بازی به کار گرفته میشد پلیرها میتوانستند ارتباط بهتری با داستان بازی بگیرند.
مطابق انتظار داستان بازی به درگیری وفادارن ۲ شمشیر سول ادج و سول کالیبور اختصاص دارد و در قرن ۱۷ روایت می شود. این بخش اصلا خوب نیست داستان بازی به شدت ضعیف است و شاید تنها نکته ی آن کشته شدن کابوس (Nightmare) باشد. بیشتر داستان به صورت نقاشی های صداگذاری شده روایت میشوند که به هیج وجه خوب نیستند و نه در القای اتمسفر موفقند نه در روایت داستان.
داستان در کل بسیار گیراست و برای یک عنوان مبارزه ای، بیشتر از کافی است. دو نوع استوری مُد در Soul Calibur VI داریم. در خط داستانی یا مُد اول، مانند سایر بازی های مبارزه ای، سرگذشت کاراکترها و انگیزه هایشان برای دعوا را می شنوید و طی مبارزات مختلف، باید حریفان را شکست دهید. با اینکه کلیات داستان در این بخش جذاب و ماجراجویانه است، اما روایت آن خسته کننده است. برای فهمیدن داستان باید هر بار به صفحه زل بزنید و دیالوگ شخصیت های مختلف را که به شکل کامیک کار شده است بشنوید. مشکل اینجاست که کاراکترها برای دقایق متمادی با هم حرف می زنند و صفحه ی بازی همان عکسی را نشان می دهد که چند دقیقه پیش داشت نشان می داد و فقط گاهی حالات چهره ی کاراکتر ها در آن عوض می شود. بازی حتی برای نشان دادن مبارزه ها هم به خود زحمت نداده و فقط با افکت های صوتی که پخش می شود می توانید بفهمید چه اتفاقی در حال جریان است و این موضوع حتی می تواند سردرگم کننده باشد.
میتوان گفت بازی از بالانس خوبی برخوردار است، برخی از کاراکترهای بازی امکان حمله از فاصله دور را دارند و برخی دیگر باید حتما به حریف نزدیک شوند. دسته اول در هنگام دور بودن از حریف برتری دارند و دسته دیگر در هنگام نزدیک بودن. برخی از کاراکترها نظیر Mitsurugi در حالتی متعادل قرار دارند برخی کاراکترها نظیر Nightmare از شمشیرهای بزرگی بهره می برند که ضربات قدرتمندی وارد میکنند اما سرعت حرکات آنها پایین است و این به مبارزان سریعتر این امکان را میدهد که جلوی شکلگیری این حملات را با یک ضد حمله بگیرند. برای هر کدام از کاراکترها حرکات و فنون ویژهای طراحی شده است که به هر چه پویاتر و جذابتر شدن مبارزات کمک میکنند. علاوه بر این با فعال کردن حالت Soul Charge پس از پر شدن نوار آن برخی از حرکات تغییر پیدا میکنند و امکان کمبو کردن آنها به حرکات دیگر وجود دارد.
اما در خصوص سیستم مبارزات بازی باید به اضافه شدن محفظه ای برای ذخیره ی نیروی سول به منظور استفاده از ضربات ویژه اشاره کرد که با توجه به اینکه هیچ نوع آموزشی در بازی برای استفاده از آن وجود ندارد احتمالا تا مدتی در استفاده از ضربات ویژه مشکل خواهید داشت؛ البته مکانیزم اینکار شباهت زیادی به سری استریت فایتر دارد و اگر آن را بازی کرده باشید احتمالا خیلی زودتر با سیستم این ضربات ویژه ی بازی آشنا خواهید شد. این ضربات در صحنه های سینماتیک نشان داده میشوند و معمولا هم امکان جا خالی دادن و دفاع کردن ندارند. در کل Soul Calibur V در بحث گیم پلی نمره ی قبولی میگیرد.
موسیقی هر عنوان مبارزه ای، با توجه به تم بازی فرق می کند. موسیقی Soul Calibur IV هم با توجه به تم ماجرایی بازی ساخته شده و معمولاً فکر می کنید که مشغول انجام یک بازی نقش آفرینی هستید. همچنین، با توجه به نقشه ی بازی، موسیقی نیز عوض می شود و برای مثال در یک نقشه ی صحرایی، تم شرقی پخش می شود. در کل چیزی برای ایراد گرفتن در این بخش وجود ندارد و موسیقی نیز مانند سایر بخش های این بازی بسیار خوب کار شده است.
از آن جا که همواره دو گروه از بازیکنان (بازیکنان حرفه ای و بازیکنان عادی) مخاطبین عناوین مبارزهایی هستند، از ملزومات ساخت یک عنوان موفق در این ژانر، در نظر گرفتن هر دو گروه و ایجاد یک تعادل در کمیت و کیفیت محتوای ارائه شده و همچنین پیچیدگی و سادگی گیم پلی است؛ چرا که ساخت یک عنوان پیچیده و بدون محتوای تک نفره که تنها مخاطبین آن، بازیکنان حرفهای باشند، بدون شک فروش این عناوین را تحت الشعاع قرار خواهد داد چرا که بازیکنان حرفهای، درصد کمی از افرادی که بازی را تهیه میکنند را در بر میگیرد و حتی در اکثر موارد، باعث شکست میشود. از طرف دیگر، ساخت یک عنوان کاملا ساده و بدون پیچیدگی از طرف بازیکنان حرفهای مورد انتقاد قرار گرفته و در حیطهی مسابقات و ترویج بازی، موفقیت چندانی حاصل نمیکند. لذا سازندگان SCVI، برای بخش تک نفره و برای افرادی که صرفا به دنبال جنبه سرگرمی در عناوین مبارزهایی هستند، چندین بخش مختلف در نظر گرفتهاند.
نکات مثبت
گرافیک مورد قبول
گیم پلی نرم و خوب
بخش داستانی خوب
نکات منفی
سرور ها زیاد خوب نیستند
لودینگ ها سریع نیستند
نمره گیم تاکس به soulcalibur vi
۸.۵/۱۰