FarCry 5 Review

شرکت Ubisoft چند سالی است فرمول خاصی را برای تمام بازی های مطرح خود پیاده کرده است و در پیاده سازی تمام این بازی ها تا حدود زیادی موفق بوده است. دنیایی بزرگ، پر از ماموریت های متنوع و داستان پردازی عالی. این فرمول را می توان در سری بازی های Assassin’s Creed، The Division و Ghost Recon دید. سری بازی های Farcry شاید آغاز این سبک بوده است و از Farcry 3 شاهد رشد این ماجرا بوده ایم. بازی Farcry 5 نیز مستثنی از این قضیه نیست و همان فرمول موفق در آن بکار رفته است، البته تغییرات مثبتی در بازی Farcry 5 یه چشم می خورد که بیش از پیش بازی را جذاب تر و روان تر کرده است.
سرزمین Montana، محیط دنیای شما در Farcry 5 است، شهری در کشور آمریکا که طبیعتی بکر دارد اما اتفاقات ناگواری در آن جریان دارد. Montana به دست یک گروهک تند روی مسیحی افتاده است که با تحریف باور های عمومی مردم و در کنار آن ها را در معرض قرار دادن آنها مجاور گاز های اعتیاد آور، تعداد زیادی از مردم شهر را به سوی خود کشانده است. این گروهک با افزایش قدرت خود نیز توانسته است اسلحه و ابزار های جنگی خوبی بدست بیاورد و حتی گروه های دیگر تروریستی را در خود جای دهد تا جایی که می توان گفت آنها به ارتشی مستقل تبدیل شده اند. نقش شما مانند داستان های پیشین سری بازی های Farcry از فردی آماتور آغاز می شود که با وارد شدن مرکز اتفاقات وادار به دفاع از خود و با پیشرفت بازی کمک به دیگران و تبدیل شدن به تنها امید نجات آنها.
دنیای Farcry 5 شهری پر از هیاهو است و در هر گوشه آن با ماموریتی جذاب و یا افردی جالب آشنا خواهید شد. علاوه بر آن شهر Montana با داشتن جنگل های انبوه، رود خانه های پر آب و کوهستان های سنگی، بسیار دیدنی و زیبا توسط Ubisoft طراحی شده است. حیات وحش موجود در بازی نیز بسیار پویا و طبیعی در کنار محیط های بازی قرار گرفته است و صحنه هایی جالب را در آن مشاهده خواهید کرد از حمله دو خرس به همدیگر تا تلاش یک گرگ برای ماهیگیری در رودخانه، Farcry 5 پر از جلوه های تصویری و طبیعی جالب است.
همانطور که اشاره شد این بازی از فرمول معروف چند سال اخیر یوبی سافت پیروی می کند و گیمر ها ساعت ها مشغول آزاد سازی شهرک ها، مکالمه با افراد و دریافت ماموریت های ویژه از آنها و انجام سایر ماموریت های جذاب جانبی خواهند بود. اما در این نسخه از Farcry می توان سه تغییر عمده اشاره کرد که تغییر خوبی به سیستم بازی داده است. اولین آنها که مردم به شدت خواستار آن بوده اند، حذف دکل های رادیویی در بازی یود. این دکل ها در بازی های قبلی در سرتاسر منطقه قرار می گرفتند و برای باز کردن هر بخشی از نقشه و انجام ماموریت های آن، لازم بود به صورت تکراری دکل های مختلف را فتح کنید. این دفعه دیگر خبری از دکل ها نیست و بازی از ابتدا شما را در دنیا آزاد می گذارد تا به روش و شیوه خودتان پیشروی کنید تا به هدف نهایی برسید. تغییر دوم می توان به ماموریت های کوتاه در بازی اشاره کرد با نام که Prepper Stations نام دارند. این ماموریت ها اغلب یاداشتی یا گفته ای در اختیار گیمر ها می گذارد و با استفاده از معما های درون آن لازم است محلی را بیابید تا به کلی پول و امتیاز برسید. این بخش از بازی بسیار تنوع خوبی را ایجاد می کند و شما را از محیط جنگی بازی برای لحظاتی جدا می کند.
آخرین تغییر مهمی که در Farcry 5 می توان اشاره کرد، تغییر در سبک پیشروی در داستان بازی است. دیگر شما قدرت مطلق نیستید که در هر زمان اراده کردید به سمت دشمنان بازی حمله کنید و با آنها مبارزه نمایید. بلکه در حین بازی صحنه هایی پیش خواهند آمد که دشمنان ناگهان با تمام قوا شما را به دام خواهند انداخت و به اسارت خود در خواهند آورد. در این لحظات شما به صورتی متفاوت داستان بازی را طی خواهید کرد و برای فرار از اسارت مجبور به انجام ماموریت داستانی خواهید بود تا مجددا بتوانید به دنیای باز Farcry برگردید. از دنیا و قصه فوق العاده بازی که بگذاریم به گیم پلی می رسیم که مانند سایر بازی های سری Farcry بسیار عالی و جذاب است. تیر اندازی کاملا طبیعی جلوه داده شده است، اتومبیل ها طیفی گسترده دارند که تمامی آنها قابل استفاده هستند و ماموریت ها تا حدود زیادی متنوع و منحصر می باشند. بزرگترین تغییری که در این بخش می توان به آن اشاره کرد امکان همراه کردن دو متعهد با خود در تمام مراحل بازی است. این متعهدین سبک های گوناگونی دارند که هر کدان در بخشی از بازی کارساز تر خواهند بود. برای مثال یاری خواهید داشت که با هواپیما به شما کمک خواهد کرد، دیگری با تیر کمان و حتی یکی هست که تنها اسلحه او یک RPG سنگین است. در کنار این افراد حتی می توانید با خود یک سگ وفادار یا یک خرس عظیم و یا یک پلنگ چابک به همراه داشته باشید که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند.
Farcry 5 بازی است که همه چیز در آن با سلیقه و دقت خوبی طراحی شده است از ماموریت های متنوع تا چشم انداز های تماشایی با گرافیک عالی بازی. بخش چند نفره این بازی هم بسیار جذاب است و حتی می توانید با یکی از دوستان خود تمام مراحل داستانی بازی را پیش بروید اما این امکان فقط یک نقطه ضعف بزرگ و عجیبی دارد و آن این است که مراحل بازی فقط برای بازیکنی که هاست است جلو می رود و بازیکن دیگر اگر در هر زمانی بخواهد بازی را تنهایی انجام دهد و یا قادر نباشند مدتی با هم بازی کنند، لازم است از ابتدا تمام مراحل بازی را جلو برود زیرا ماموریت ها برای هر دو بازیکین ذخیره نمی شود. اما از این مسئله که بگذریم، بخش چند نفره و Arcade بازی بسیار خوش می گذارد و ساعت ها گیمر ها را سرگرم خواهد کرد.
در نهایت می توان گفت یوبی سافت با موفقعیت توانسته یک بازی خوب دیگری با استفاده از فرمول خود به بازار ارائه دهد که با وجود کاستی های کمی که دارد و معلوم است داستان را در آخر کمی ملایم کرده است تا به کسی بر نخورد، Farcry 5 را شاید بتوان بهترین و کامل ترین از سری بازی های Farcry دانست.

اطلاعات بازی                        9.4