Red Faction

نقد و بررسی Red Faction: Guerrilla Re-Mars-tered

یکی از بازی‌های تحسین شده نسل هفتم بازی‌های رایانه‌‌ای، «Red Faction Guerrilla» بود که برای کنسول‌های PS3، Xbox 360 و PC عرضه شد. حال پس از گذشت ۹ سال از روزهای عرضه عنوانی که انتشار آن هیچ‌گاه به شکست نینجامید و در همان زمان مورد توجه بسیاری قرار گرفت، استدیوی «Kaiko Games» این عنوان را بازسازی کرده و همچنین «THQ Nordic» آن را منتشر کرده است. در این مقاله قصد داریم تا با نگاهی به دور از لزوم بازسازی دوباره این بازی، به بررسی دوباره آن تحت عنوانی برای نسل حاضر بپردازیم. لازم به ذکر است که نسخه بازسازی شده Red Faction Guerrilla با پسوند «Re-Mars-tered» (برای اشاره به وقوع داستان در مریخ!) برای کنسول‌های نسل حاضر یعنی PS4 و Xbox One دوباره منتشر شده است و کاربران رایانه‌های شخصی در صورت داشتن این بازی، می‌توانند به رایگان نسخه بازسازی‌ شده را دریافت کنند.

ولین چیزی که در شروع به نظر می رسد، بهبود نرخ فریم بازی است. بنا به سبک تقریبا همه عناوین نسل هفتمی دیگر این بازی نیز در نسخه اولیه از نرخ فریم ۳۰ و رزلوشن HD بهره می برد که حالا این عدد در خصوص نرخ فریم به عدد ۶۰ رسیده که در نتیجه تجربه به مراتب روان تری را برای شما خواهد داشت و از سوی دیگر هم حالا رزلوشن بازی نیز به استاندارد پایه نسل هشتم یعنی Full HD ارتقا یافته است. این ها در ظاهر و بر روی کاغذ بسیار جالب و جذاب هستند. البته این ظاهر قضیه است و در حقیقت تفاوت های گرافیکی نسبت به نسخه اول بسار نا چیز است. حتی سازندگان نسبت به ایجاد یک بازسازی کلی نسبت به نسخه اولیه نیز اقدام نکردند و تمام چیزی که مشاهده می کنید همان بافت ها و طراحی هایی هستند که سالیان قبل نیز دیده بودید.

سراسر گیم‌پلی Guerrilla به طور کامل بر پایه تخریب‌پذیری بنا شده است. باورش بسیار دشوار است که ۹ سال قبل، استدیوی «DS Volition» به سطحی از بازی‌سازی دست پیدا کرده بود تا بتواند فیزیک تخریب‌پذیری اشیا را به بهترین شکل ممکن پیاده کند. تقریباً هر چیزی که در بازی ببینید قابل تخریب است. حتی ماموریت‌های بازی نیز در همین راستا طراحی شده‌اند. Red Faction Guerrilla که ماهیتی «Open World» دارد، برای پیش‌برد مراحلش، شامل انواع متعددی از اهداف گوناگونی می‌شود که هرکدام نمایانگر ماموریتی خاص از بازی هستند. حمله‌های چریکی و خراب کردن مقرهای EDF، از انواع همین ماموریت‌ها هستند. در دل هرکدام از این بخش‌ها نیز، تخریب‌پذیری محیط، نقش بسزایی را ایفا می‌کند، چرا که در بسیاری از آن‌ها باید اقامت‌گاه دشمن را در جهت تضعیف آن‌ها نابود ساخت و نابودی مکان‌های مورد نظر، همان کاریست که در Red Faction بیش از هرچیزی بر روی آن تمرکز شده است.

برای تخریب محیط مهم‌ترین وسیله، پتکی است که همیشه به همراه خواهید داشت. این پتک تقریباً هرچیزی را می‌تواند نابود کند؛ از دیوارهای بتنی و میلگردهای داخلش گرفته تا تیرآهن‌های عظیمی که برای ساخت برج‌ها استفاده شده است، همه و همه به وسیله پتک Alec Mason از بین خواهند رفت. توجه به جزئیات به کار رفته در موادی که اجزای محیط را تشکیل می‌دهند یکی از بهترین نکات Guerrilla است. با تخریب لایه لایه هرکدام از المان‌های محیطی، خواهید فهمید که سازندگان به تمامی اجزایی که در بازی قرار داده‌اند توجه ویژه‌ای داشته‌اند. با وجود تخریب‌پذیری بسیار خوب در اکثر مواقع، وجود مواردی باعث نارسایی در این بخش شده‌. برای مثال گاهی اوقات اجسام به جای خراب شدن غیب می‌شوند و علاوه بر این مشکل، بشکه‌های تعبیه شده در محیط بازی به هیچ‌وجه قابل تخریب نیستند!

در محیط بازی خودرو هایی هم وجود دارند که برای جابجایی در محیط های ابعاد متوسط بازی الزامی هستند چون با توجه به سادگی بیش از حد محیط های بازی و عدم جذابیت های دیگر آن، این پیاده روی به شدت زجر آور خواهد شد. خودرو ها نیز در سوی دیگر به ۴ یا نهایتا ۵ نوع مختلف تقسیم می شوند که باز هم به تجربه بازی آسیب می زند و به طور قطع بعد از یکی دو ساعت از این بازی خسته خواهید شد. البته حتی اگر هم بخواهید که از آن ها لذت ببرید، با عبور از روی یکی دو مانع اول و پرش های مسخره، به این نتیجه می رسید که شاید بهتر باشد در بازی چندان جابجا نشوید!

نسخه Re-Mars-tered بازی، با تمامی مدهای آنلاینی که پیش از این در عنوان اصلی وجود داشتند، قابلیت بازی با دیگر کاربران را فراهم کرده است. حتی حالاتی که مربوط به DLCهای عرضه شده برای Red Faction Guerrilla بودند نیز در این نسخه حضور دارند تا بتوان عنوان حال حاضر را به نوعی Complete Edition این بازی دانست. البته لازم به ذکر است که با وجود مدهای جذابی که Guerrilla به همراه دارد، تا پیش از امبارگوی بازی هیچ‌یک از آن‌ها بازیکنان آنلاینی را برای بازی نداشتند، اما حتی تا لحظه نگارش نهایی این نوشته (که یک روز از عرضه رسمی بازی می‌گذرد) نیز هیچ کدام از حالات آنلاین بازی قابلیت اجرا ندارند و متاسفانه برای بررسی آن نتوانستیم هیچ‌یک از آن‌ها را تجربه کنیم.

نتیجه نهایی

بازی Red Faction: Guerrilla Re-Mars-tered از نظر داستان و گیم پلی واقعا جذاب است اما از نظر گرافیک تغییری که واقعا شما را هیرت زده کند را نخواهید دید، همچنین افت فریم در جاهای شلوغ بازی مشهود است با تمام این بدی ها باز هم بازی فوق العاده ای است مخصوصا برای کسانی که عاشق این سری هستند و یا با این سری خاطره زیادی دارند.

 Verdict

The Gameplay and the story is great and amazing like the original version but don’t expect a great and amazing graphics because it’s not a remake and developers just took resolution to 1080 and frame rate to 60 FPS (there are some frame drops but nothing to worry) this game is gonna be really great for the old school gamers who have a lots of memories with original version

نکات مثبت

تخریب پذیری خوب

گرافیک بازسازی شده زیبا

مکانیزم کنترل وسیله نقلیه بسیار خوب

نکات منفی

داستان کم عمق

بخش گان پلی و کاورگیری ضعیف

تنوع کم اسلحه ها

سازندگان 

توسعه دهنده : Kaiko Games

ناشر : THQ

Who Made

Developer : Kaiko Games

Publisher : THQ

خرید

اکس باکس

پلی استیشن ۴

استیم

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *